Alexandru Duma (1887-1916)
Alexandru
Duma ,născut în
Tăuţii de Sus, la 10 aug.1887, primul copil a lui Vasile Duma şi Vilma Moştiş
Pagina din matricola nașterilor a bisericii greco catolice Tăuții de Sus
Fratii săi:
Valeria, născută la 14 august 1891, Leonora, la 28 martie 1894 în
Săcălăşeni,Vasile, născut la 27 iulie 1899, şi Dezideriu, născut la 28
februarie1906).
Mama pictorului Valeria Duma-Porumb Leonora Duma-Miclăuș Vasile Duma r Dezideriu Duma
Face primele clase primare la
şcoala confesională greco- catolică din sat
unde l-a avut ca dascăl pe
învăţătorul Petru Porumb.
Ca pictor, Alexandru Duma este un produs 100
% al Şcolii de pictură băimărene, între anii 1911-1913 .
L-au impus, printre alte calităţi deosebite, talentul înnăscut de desenator.
Criticii vremii îi prevedeau un viitor frumos ca grafician.
Pleacă pe front, ca voluntar, la
27 de ani, dar acasă spune că este trimis de curtea imperială de la Viena, ca
şi corespondent de război, conştient probabil că familia nu ar accepta să plece
voluntar. Ajunge pe frontul din Balcani. Beneficiind de oarecare protecţie din
partea superiorilor săi, poartă în permanenţă cu el carnetul si cărbunele,
schiţând din câteva linii ferme, sugestive scene din tranşee, posturi de
observare, posturi de comandă, dar şi impresii din viaţa de zi cu zi, Surprinde
fugitiv, dar foarte expresiv şi imagini din localităţile prin care trece. Pe
front s-a îmbolnăvit de tifos şi a fost internat la spitalul militar din
Oradea, ocazie în care face cerere pentru lăsarea la vatră, întrucât expirase
demult termenul de voluntariat, dar cererea îi este respinsă şi se întoarce pe
frontul din Italia, unde moare la Fiume, lângă Trieste si este înmormântat la
Krajna (astăzi in Slovenia ). Sora sa Valeria, avea însă o altă versiune privind moartea fratelui său Alexandru, care era incartiruit, cu oarecare protecție din partea superiorilor săi, într-o anexă a spitalului din Fiume, țintă bombardată în ultima zi de război.
În custodia
Muzeului de Artă Baia Mare se afla două tablouri: ”Tânără tărancă (lucrare
semnată) și „Moară din Baia Mare”
(lucrare nesemnată, atribuită pictorului). Alte 2 tablouri semnate, se găsesc
în proprietatea nepoţilor, Porumb din Cluj Napoca şi un altul la D-na Buteanu
Augusta din Baia Mare.
Despre tablourile realizate pe front nu știm mai nimic. În mod normal ele ar
trebui să aparţină statului austriac, dar în custodia lui sau a armatei
austriece nu se gasește nici unul.
Iată ce scrieTersánszki Jené, scriitor maghiar născut la Baia Mare, în
1888, prieten apropiat ,despre pictorul Alexandru Duma:
" Duma Sandor , pictor .
Judecănd obiectiv rezultatele sale sunt de o importanţă mai mică ca a lui
Racsko . Pot să zic că din punct de vedere cantitativ, nu calitativ. Deşi a
fost mai în vârstă ca Racsko, a rămas în urmă din cauza studiilor şcolare . Temperamentul
lor fiind foarte diferit .
Apoi, viaţa l-a obligat să se ocupe şi cu
altceva, dar a rămas tot timpul în apropierea pensulei, care a fost şi ţelul
vieţii sale.
A început cu experienţe în zona şcoalii de
pictură din Baia Mare unde a participat la cursuri de studiu , a fost şi
în Munchen pentru o lună de iarnă unde ,în loc să picteze sau să deseneze, a
curăţat zăpadă . Pe urmă a revenit în Baia Mare , a trăit într-un sat apropiat,
alături de părinţii săi. Apare şi în zona Budapestei . Până la război a avut o
viaţă sărăcăcioasă, plină de lipsuri . Război în care a fost pe baricade de la
început şi până la sfărşit ( până în 1916). Pe frontul italian se
înbolnăveşte de tifos , boala care i-a fost fatală. Este înmormântat în Krajna.
Şi el a decedat chiar în perioada cănd talentul său se
dezvolta tot mai tare. Cel mai mult a lucrat pe front unde din bunăvoinţa unui
locotenent a amenajat un mic atelier pe frontul din Sveta Maria.
Nu prea ştiu unde s-au pierdut schiţele şi
desenele sale de atunci. Probabil multe sunt la superiorii săi , la
locotenentul-major Folker Jozsef. O pictură este la mine , după părerea mea
este una reuşită din perioada cănd era începător .
Era talentat şi în arta decorativă şi dacă mai
trăia, cred că acest domeniu devenea adevărata sa valoare.
Acesta a fost Duma Şandor.”
Sursa: Tersánszki
Jené, Még
néhány "Nagy-Balog"-ról
Lăsând la o parte desenele de pe front, opera lui
Duma (ne referim aici la tablouri ), nu este una consistentă cum bine sublinia
şi prietenul său Jeno Terşansky, dar de certă valoare artistică, fapt ce se
explică şi prin viaţa scurtă a artistului.
Iată ce scrie D-na profesoară
Augusta Buteanu, despre acest aspect :
“Pictorul
Alexandru Duma(1887-1916) nu a trecut zadarnic prin porţile vieţii şi ale
morţii şi această trecere a facut-o cu paşi ascensionali.
Câtă ascensiune ar mai
fi putut urma după 29 de ani ?Numai că la această vârstă nespus
de tânără pentru un artist, pentru un creator, viaţa i s-a frânt într-un
accident absurd: Primul razboi mondial.
Doua izvoare i-au fost
apropiate: izvorul vieţii, al naşterii şi izvorul morţii, dar în acest scurt răstimp
de trăire a făcut, a lucrat, a creat atât de mult: a pictat şi a desenat în
împrejurări tensionate (mă refer la
desene). Cu toate acestea, el nu este suficient de bine cunoscut şi mai mult,
există pericolul ca el să fie catalogat ca o personalitate mai puţin
proeminentă sau mai puţin semnificativă.
Pornind de la dictonul
„Ars longa, vita brevis”, voi aduce în lumină datele care să-i releve
valoarea.Excluzând faptul că gena familiei (deşi de o mare importanţă ) i-a
înzestrat pe cei din familia Duma cu longevitate (sunt pe puţin cinci membrii
de rudenie-gradul I, care au trăit peste 90 de ani); coeficient de inteligenţă
(oameni atât de bine realizaţi); persoane circumscrise sensului afirmativ al
vieţii (mereu zâmbitori şi bucuroşi de
munca lor), avem în faţă nişte lucrări retrovizoare, documentare (şi) care ne
întorc la întrebarea firească: „câte ar mai fi putut realiza Alexandru Duma cu
această zestre nativă? „ . Rămâne , totuşi, a ne ocupa de moştenirea : opera
lăsată.
Desenul
Desenul său nu este doar
unul reproductiv: imagini de pe front. Desenele sale comunică sentimente, viaţa
interioară a soldaţilor (care au un ecou şi în cei care le receptează).Ele
ascund un sens etic. Descifrăm aici momentul intenţionalităţii. Descoperă
realitatea şi chiar intensifică realitatea, exprimă atmosfera lucrurilor şi a
situaţiilor. Aici, artistul devine un mărturisitor. „Măsura perfecţiunii artei
este gradul de intensificare şi iluminare „ .
Desenele lui Alexandru
Duma intensifică activitatea spiritului. Arta, desenele sale sunt constructive.
Ce mai este de observat
la desenele lui Alexandru Duma: spontaneitatea, desenul sigur, curat, contur
sigur, linie fermă , continuă, caligrafie, chintesenţă.
Pictura
Puţine sunt picturile
despre care să avem mai multe informaţii. Cele rămase în familie sunt lucrate
în maniere diferite, despre care s-ar putea mai bine pronunţa criticii de artă.
Cele care au fost în zestrea unor instituţii ( Primăria Clujului) şi-au pierdut
urma după cel de-al doilea război mondial.
Există un tablou ( pe
lângă altele ) rămas în familia Porumb, în tonuri de albastru, ceea ce ar putea
sugera „perioada albastră” în pictura
lui Picasso. Cine ştie, dacă într-o viaţă tot atât de lungă ca a lui Picasso,
nu ar fi existat şi la Alexandru Duma „perioada albastră”; „perioada roz” sau o
altă (alte) perioadă.
Cât priveşte tabloul
rămas la bunica mea, vară primară cu pictorul, am scris mai înainte un comentariu, care poate fi amplificat.
Din cele spuse până acum am avea de subliniat şi
câteva trăsături de caracter ale pictorului, care vor rotunji personalitatea
sa, în beneficiul artei promovate: munca, disciplina, sacrificiul,
generozitatea.
Augusta Stan Buteanu
epoată
de vară primară: Ida Bene Cherecheş cu
pictorul Alexandru Duma
După moartea lui, camarazii au
trimis familiei cufărul cu efectele personale ale pictorului. Momentul este
imaginat cu deosebită sensibilitate poetică, după aproape 100 de ani, de o
rudenie după mamă a familiei Duma, profesoara Augusta Buteanu.
FRAŢII
(Alexandru
şi Dezideriu)
Se-ncrucişau în
minte de copil
mai multe focuri:
Al Hestiei ,cel
paşnic, cald; cuptorul, vatra
Cu a lui Ares, foc
răzbunător, pârjolitor,
Când cei de-acasă
au primit onorul militar,
Ce aşeza pe-un
scăunel un cufăr.
Se întorceau acasă
lucruşoare , care
l-au
petrecut pe fratele mai mare.
Atât a mai rămas
din cei ce se aveau pe front.
Acum l-or prohodi
în lipsă
Si locu-i îl vor
ţine poate,
Un pămătuf de
bărbierit
Tocit pe
jumătate,ce-i mângâia obrazul
Când ale mamei
mâini şi-a fraţilor mânuţe,
De-acolo, de
departe,
i-ar fi putut
împuţina durerea şi necazul.
A lăcrimat mezinul
şi şi-a chemat prietenii de joc,
Să meargă toţi pe
malul apei zbuciumate,
Şi să-şi arunce
puştile de soc,
Cu-mpletituri de
sfori legate
Unde-or vedea si
unde-or vrea
În ape, ori în vâlvătăi
Si-n păruiala
palelor de foc
Augusta Stan Buteanu
Acasă,
după o sumară privire printre lucrurile din cufăr, în semn de pioşenie, familia
a păstrat intact cufărul. Cel mai mic dintre fraţi, Dezideriu, „Dodo” cum îi
spuneau ai săi, a moştenit şi cufărul fratelui mai mare şi l-a luat la el, la
Cluj. Aşezat pe raftul de sus, într-o încăpere de la subsol, singura legătură
materială care amintea de Alexandru a rămas în acelaşi loc, nemişcat, parcă
pentru a nu-i tulbura somnul de veci.
Expoziţii. Încă înainte de primul
război, participă alături de maeştrii seniori, dar şi de reprezentanţii noului
val din şcoala băimăreană de pictură la expoziţii de anvergură. Îl întâlnim în
Expoziţia Nationala din august 1912 de la Baia Mare, alături de Thorma,
Ferenczy Karoly, Holloşi Şimon, Ziffer Şandor, Ivanyi, Grundwald Bela, Oszkár
Glatz, Mstislav Valerjanovich Dobuzhinsky, Mikola Andraş, Samuel Börtsök, dar şi cei tineri, Maticska Jeno, Hatvany
Ferencz, Racsko Iştvan, Şandor Galinberti,
În 1920, la Oradea, o expoziţie
de anvergură cu pictori băimăreni la care expun: Karoly şi Valer Ferenczy,
Samuel Börtsök, Boromisz Tibor, Boldizsar Iştvan, Duma Alexandru, Egli Şari,
Mikola Andraş, Ziffer Şandor
Vremurile tulburi care au urmat morţii
sale au făcut ca multe din tablourile lui Alexandru Duma să se piardă. Abia
după 50 de ani de la moartea lui are loc o încercare de a-l aduce în
prim-planul vieţii artistice româneşti, când criticul de artă, Roul Şorban
începe să adune material pentru un album dedicat lui Alexandru Duma. Cu această
ocazie, fratele cel mai mic al pictorului, doctorul Dezideriu Duma, îi scrie
lui Avram Benea Cherecheş din Baia Mare,contemporan şi prieten cu
pictorul,devenit între timp şi rudenie prin alianţă, o scrisoare datată 31 Xll
1968, în care îi cere acestuia informaţii despre perioada in care Alexandru a
urmat cursurile Şcolii de pictură, despre drumurile acestuia la Budapesta şi
Munchen, despre cui a donat pictorul tablourile sale; şi înşiră un număr de 12
chiar 13 tablouri despre care ştia doctorul. Intenţia lui Roul Şorban nu s-a
materializat, probabil datorită puţinelor informaţii, atât despre viaţa cât şi
despre opera pictorului, aspect de care ne-am lovit şi noi în documentarea
pentru monografia Tăuţii de Sus,
Recent, un armean, care a lucrat
mai mulţi ani la Muzeul de Artă din Baia Mare, Ştefan Urmanczy, rudenie şi el
prin alianţa cu familia Duma, a convins-o pe fiica lui Duma Dezideriu să pună
in circulaţie cele peste 100 de desene aflate
in cufărul lui Alexandru şi a obţinut promisiunea sprijinului Direcţiei
Judeţene de Cultură Maramureş și a Uniunii Artiștilor Plastici filiala Baia
Mare, pentru a le prezenta, într-o expoziţie omagială, la 100 de ani de la
moartea pictorului.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu